Sú väčší čokomaškrtníci Slováci alebo Česi?

Vedeli ste, že čokoláda sa po prvýkrát objavila v Európe už v 16. storočí? Odvtedy sa stala jednou z najpopulárnejších sladkostí na svete.

Je okamžitým zdrojom energie pre telo i dušu, pomáha odstraňovať napätie a stres a zároveň vyvoláva v človeku príjemné pocity a pokoj. 

Sú väčší čokomaškrtníci Slováci alebo Česi?

Pri príležitosti Medzinárodného dňa čokolády, ktorý sa oslavuje začiatkom júla, zverejnila agentúra Gfk prieskumu trhu, ktorého výsledky vás prekvapia. 

Priemerná domácnosť v Českej republike spotrebuje ročne necelých 9 kilogramov čokolády, kým na Slovensku je to viac než 12 kilogramov čokoládových sladkostí!

Aj keď sa zdá byť odpoveď jednoznačná, Gfk upozorňuje, že do úvahy treba vziať fakt, že slovenské domácnosti sú o niečo väčšie, pokiaľ ide o počet členov.

Lyra Crazy Pecan Caramel_047

"O tom, že sa u nás maškrtí predsa len o niečo viac ako u susedov svedčí tiež to, že takých nákupov, pri ktorých kupujúci vloží do košíka čokoládové cukrovinky, uskutoční každá slovenská domácnosť v priemere o zhruba desať viac. Celkovo tvoria výdavky na cukrovinky v rozpočte na rýchloobrátkový tovar vyšší podiel v peňaženkách slovenských domácností," informuje Gfk v tlačovej správe. 

Asi neprekvapí, že pokiaľ ide o spotrebu, hrajú na tomto trhu prím domácnosti s deťmi.

Spotreba čokolády však podľa údajov Štatistického úradu vlani klesla v priemere o 400 gramov (o 9,3 %) na obyvateľa. Každý Slovák podľa štatistov zjedol 3,9 kilogramu sladkostí z čokolády, rok predtým to bolo 4,3 kilogramu. 

Najvyššiu spotrebu čokolády sme mali v rokoch 2012 a 2014, keď každý občan bez rozdielu veku skonzumoval v priemere za rok 5,1 kilogramu čokolády alebo čokoládových cukroviniek.

Mliečna alebo horká?

Že je čokoláda stále v kurze je teda jasné, ale i tu by sme našli zaujímavé rozdiely v chuťových preferenciách. Mliečna alebo horká? Tu sa prekvapenie nekoná. Vo všetkých generáciách naprieč Slovenskom aj Českom vedie mliečna čokoláda. 

Výrazne nadpriemerný podiel horkej čokolády však badať v nákupných košíkoch starších ľudí - a to nepočítame čokoládu na varenie.

Naopak, domácnosti s deťmi jasne dávajú prednosť mliečnemu variantu, ktorý v ich košíku tvorí takmer tri štvrtiny objemu na Slovensku, v Českej republike je to o niečo menej.

Mladší majú radšej tabuľkovú čokoládu

Čokoláda nie sú len typické tabuľky, hoci tie nám pravdepodobne pri vyslovení názvu tejto sladkej pochúťky prídu na myseľ ako prvé. Niet divu.

Veď naozaj ide o podobu čokolády, ktorá oslovuje najviac kupujúcich a drží jasné prvenstvo aj čo sa týka nakúpeného objemu a výdavkov: viac ako tretina výdavkov v rámci čokoládových cukroviniek pripadá práve na tabuľky.

Na pralinky minieme približne štvrtinu svojho čokoládového rozpočtu a o zvyšok sa delia čokoládové tyčinky a ostatné výrobky.

Je zaujímavé, že kým v košíku starších jedno až dvojčlenných domácností nájdeme viac praliniek, mladšie páry a jednotlivci dávajú viac priestoru tabuľkám.

lyra_mandala_013